골목을 정물(Still Life)처럼 바라보기
골목은 내밀한 사적 영역에서 공적 공간으로 이행하는 중간통로이자 문지방이다. 어릴 적의 추억과 꿈 등, 기억의 잔상들이 사회적 정서로 어스름한 섬광처럼 남아있는 장소이기도 하다. 또, ‘밤’은 공간적이고 입체적이라기보다는 그림의 프레임 위에 평면적으로 얹혀 있는 것처럼 평평하고, 납작하다. 그러한 ‘밤’의 사실성은 (실제적인 21세기적 우리 삶의 한 단면인 동시에) 우리 삶의 유형 속에 유형화되지 않은 특히, 꿈의 판타지, 무의식 속에 내재되어 있는 회복에 대한 새로운 열망(욕망)의 예감, 즉 구체적 꿈꾸기이다. 그러나 그것은 이룰 수 없었던 꿈이라는 자각에서 비롯된?고통을 기반으로 하는 네거티브 자각몽이다.
Looking at an alley as if it’s a still life
An alley is a passageway and the threshold from a private space to a public space. It is also a place where childhood memories, dreams and afterimages remain like dim flashes of light as social sentiments. The ‘night’ is not spatial or three-dimensional, but two-dimensional and flat as if it is superimposed on a picture’s frame. The reality of the ‘night’ is (an aspect of our actual life in the 21st century and, at the same time) the fantasy of a dream not yet materialized in our life, the premonition of a new aspiration (desire) for recovery dwelled in our subconscious, or specific dreaming. It is, however, a negative lucid dream in which one is painfully aware that it cannot be realized.