김주리(1980~)는 생명의 시작점, 사물이 구성되는 가장 기초적인 단계의 물질로서의 의미를 갖는 ‘흙’과 ‘물’을 매개체로 현대의 물질위주의 삶을 사유한다. 흙으로 완벽하게 만들어진 집에 부어지는 물은 파괴자인 동시에 작품에 생명을 불어 넣어 소멸의 과정을 완성시키는 이중적인 존재이다. 흙과 물은 따로 떨어져 있을 때는 두 가지 물질이지만 서로 만나게 되면 한 몸이 되며 스스로를 무너트리고 자기부정을 완성한다. 작가는 이렇게 시간을 앞당겨 집이 붕괴되는 과정을 보여 줌으로써 현시대의 상황과 물질의 덧없음에 대한 이야기를 한다.<휘경;揮景> 주택 시리즈에서 선보이는 집들은 한국의 1970~80년대에 대량 생산된 주택으로 그 수는 점차 줄어들고 있지만 여전히 도시의 곳곳에서 구형 보급주택의 역할을 하고 있는, 그리고 점차 기억의 뒤꼍으로 사라질 가옥들에 관한 이야기를 전달하고 있다.
KIM Juree (1980~) ponders on modern life focused on materials using the mediums of ‘earth’ and ‘water,’ which are two of the most basic materials that signify the beginning of life and formation of things. Water being poured on a house built in a perfect shape with earth plays the dual role of destruction and revivification, which in turn finishes the process of annihilation. Earth and water are two different forms of matter when they are separated, but when they come in contact with each other, they become one by disintegrating and completing self-denial. By speeding up time and showing the process of the destruction of the house, the artist tells a story about the circumstances of the present age and the frailty of materials.Houses presented in the housing series of Hwigyeong are those mass-produced in the 1970s and 1980s. The artist delivers the story of these houses that still play their role as old-style housing in various parts of the city, although they are gradually declining in number and will eventually vanish from sight.In Landscape-scene, fragments and remnants of a city in ruins have been turned into earth and are being eroded by water being poured on them. The processes of building architecture ? the product of the time in which the contemporary spirit, culture, materials and circumstances are mingled ? with earth and dissolving it with water represent the natural algorithm of creation and destruction, and are founded in the interest in life and contemplation on a self-reflective existence.