김희수는 시간을 담는 영상 매체의 특성에 주목하여 불완전하고 구조화된 사회적 언어 너머에 존재하지만 쉽게 개념화 되지 않는 시간, 빛, 존재의 조건 등을 중심으로 영상 매체를 통한 시간의 조각을 연구한다. 작가는 실존하는 것들과 진실을 향한 탐구 사이에서 작업의 생명력이 부여된다고 말하며, 사회적 목표는 여러 세대를 거쳐 이어지지만 그것을 가장 먼저 표출하는 것은 한 개인이며 우리가 존재하는 이유는 이상적이라고 여기는 세계 실현을 위해서가 아니라 오히려 이미 정해진 이상과 규범에 도전하기 위함이라 생각한다고 말한다.
<녹색광선을 찾아서>는 일몰 직후 또는 일출 직전에 반사되는 마지막 광선의 광학현상인 녹색 광선에 대한 작업이다. 환경과 날씨, 관찰자의 위치 등 여러 조건이 충족되어도 매우 드물게 관찰되며 언제 어디서 만날지 예측할 수 없다. 두채널 영상 중 첫 번째 영상은 녹색 광선을 찾아 떠난 일상의 기록부터 다양한 장소와 위치에서 녹색 광선을 기다리는 시간을 담은 타임랩스 영상이다. 두 번째 영상은 녹색 광선을 찾아 떠난 여정에서 만난 식물, 동물, 사람, 군중 등 생명체의 움직임을 기록하는 관찰자의 시선을 담고 있다.
Kim HeeSoo Agnes explores the fragments of time through visual media, with a focus on time, light, conditions of being, etc. that exist beyond the incomplete and structuralized social language but are not easily conceptualized. The artist says that the vitality of her works are granted between things that exist in reality and the quest for truth. She thinks that, although social goals are maintained through numerous generations, they are first expressed by an individual, and that the reason for our existence is not to materialize a world that is deemed ideal but to challenge ideals and norms that have already been set.
Searching for Green Ray is a work on green ray, an optical phenomenon generated by the last ray reflected right after sunset or right before sunrise. It is very rarely observed even if various conditions, including the environment, weather and the observer’s location, are fulfilled, and we cannot predict where and when it will take place. The first of the double channel videos shows the time lapse from the departure in search of green ray to the wait for green ray in numerous different places. The second video describes the observer documenting the movements of plants, animals, individuals and crowds encountered in the journey in pursuit of green ray.