루킴은 이번 작업에서 하이드로페미니스트 시선을 통해 ‘도피’의 개념과 연결되는 물의 역할을 살펴본다. 성질 차원에서는 유사성을 갖지만 용도와 역할에 있어 상이한 면을 보여주는 세 가지 상황들이 있다. 첫째, 마포대교 ‘생명의 다리’에 있는 글귀 ‘눈, 코, 입, 귀, 이마, 턱, 광대뼈, 눈썹’, 둘째, 지중해를 이용하는 이민자에 대한 유럽 국경 관리 기관들의 대량학살, 셋째, 임사 체험 도구로도 사용되는 무중력 테라피. 관람객이 사용할 수 있는 무대들과 대본들이 설치되어 있고, 대본에 등장하는 물은 그들이 오랜 시간과 수많은 수역을 거쳐 경험한 폭력성과 지니게 된 역사에 관해 이야기를 나눈다.
In this work, Ru Kim employs a hydrofeminist perspective to explore the role of water as ‘escape’. The following three human uses of water are linked in their central notions of ‘exit’ from a particular state, but together they seem incredibly distant from one another. First, the ‘Bridge of Life’ project carried out on the Mapo Bridge in Seoul, and the phrase inscribed on the railing: ‘Eye, nose, mouth, ear, forehead, chin, cheekbone, eyebrow’. Second, the scapegoating of the Mediterranean Sea by European border control agencies in order to cover up their murderous acts. Third, sensorial deprivation therapy and people who seek it out in search of Near-Death Experiences. Visitors are invited to come and use the installed stages and scripts, wherein various waters converse among themselves about the violences and stories they have come to carry.