Taxidermy + -ia의 합성어. Taxidermy는 박제, 접미사 -ia는 병이나 특정 상태를 의미한다. 박제는 동물의 사체를 살아있을 때보다 더 살아있는 것처럼 보이게 만드는 행위다. 박제는 장식품이자 사치품이다. 산 것보다 살아있는 것처럼 보이는 것이 비싼 이상한 현실이다. 사회도 마찬가지다. 살아있는 것을 등한시하고 죽은 것에 의미를 부여한다. 찰나를 이미지화해서 그 순간을 영원히 떠받든다. SNS는 개인의 생활 중 일부만을 영원히 박제하고, 정치도 한순간의 이미지로만 기억된다. 박제된 호랑이는 언제나 포효하는 법이다. 이 과정에서 이미지와 괴리된 실제의 삶은 기억되지 않고, 기억되지 않음으로 살해당한다. 작가는 박제된 이미지만 기억되는 현대 사회를 TAXIDERMIA라 부르기로 한다.
2019년 택시더미아 전시로 진행되었던 도무송 작품들은 표면을 재단하는 틀에서 조각적 발견을 탐구해 완전히 다른 구조체로 독해하고 건축적으로 확장한 작업이다. 종이를 재단하기 위해 제작된 판형 ’도무송‘은 가장 평면적인 것을 제작하기 위한 원형이자 잔여물이다. 쓰임을 당한 뒤 버려지는 도무송 나무판 위에 박힌 칼날을 해체하고, 약품을 이용해 화학처리를 반복하며, 배경이 되는 나무 표면을 사포로 무한히 갈고 닦는 과정을 거치면서 도무송은 영원히 썩지 않는 박제된 조각으로 구현된다.
Taxidermia is a composite word that combines ‘taxidermy’ and ‘-ia.’ ‘Taxidermy’ is the craft of preparing the skins of dead animals and birds and filling them with a special material to make them look as if they are alive, and the suffix ‘-ia’ means a disease or certain condition. Taxidermy makes dead animals appear even more alive than when they were actually living. Taxidermy animals are decorations and luxury items. It is ironic that what merely appears to be alive is more expensive than what’s really alive. It’s the same in our society. They neglect what’s alive and instead put importance on what’s dead. They turn moments into images and treasure them eternally. Social networks make taxidermy of small parts of an individual’s life, and even political events are remembered as momentary images. A taxidermy tiger roars all the time. In this process, the real life disparate from the images get forgotten and thus killed. The artist chooses to call the contemporary society, which only remembers taxidermy images, Taxidermia.
The Domusong works displayed as part of the Taxidermia exhibition in 2019 explored sculptural discoveries from the frames used to cut out the surface, interpreted them as entirely different structures and expanded them in an architectural style. ‘Domusong,’ panels produced to cut out paper, is the prototype and remainder used to create what’s flat and two-dimensional. As the artist removes the blade stuck on the wood plate of Domusong, which got abandoned after its use was over, repeats to apply chemical treatment, and smooths the wooden surface that serves as the background using sandpaper, it turns into a taxidermy sculpture that will never decay.