좌측: 국경 frontier, 유화, 캔버스, 45.5x45.5cm, 2020
우측: 작은 파도 soft waves, 유화, 캔버스, 45.5x45.5cm, 2019
정원을 그린 시리즈는 프랑스에서 작업할 때 익숙하고 자연스럽게 느껴졌던 그곳의 식물들이 사실은 낯선 곳에서 옮겨져 왔다는 사실을 알게 되면서 출발했다. 작가는 새로운 것이 도착하여 기존의 것과 섞이고 다시 새로운 경계를 만들어 나가는 부분에 주목했다. 최근에는 이런 요소들이 한 화면에 담겨 어우러지기도 하고 충돌하기도 하는 장면을 표현한다.
The artist has maintained her interest in boundaries and carries out her work with uncertainty about her own existence. Upon seeing an unfamiliar image of herself in a photograph that unintentionally showed just her body without the face, she started to explore herself, what were external to herself and the boundaries that defined them. As she repeated to take hundreds of pictures in the early stage of her work, the subject started to function as the object of the pictures (a thing rather than one’s own body). Then, in the paintings, the body is left on the canvases gradually becoming less and less identifiable.