던지는 주체에서 해방된 덩어리는 던져진 순간부터 스스로 움직이지 못하게 되는 순간까지 짧거나 긴 시간 동안 자신의 의미를 변화시킨다. 바다에서 길을 잃은 선장의 이야기(1)에서 출발한 이 작업은 던지는 행위(부딪히는 덩어리)를 기록한 두 편의 영상과 세라믹 오브제가 함께 하나의 작업으로 설치되어있다. 던져진 덩어리는 불완전한 모습으로 세상에 나온 존재이며, 창작의 임계점(2)에 다다르지 못한 상태이다. 창작이 시작되는 순간부터 결과에 닿는 순간까지를 던지는 행위와 변화되는 덩어리에 비유하였다. 개인과 사회의 관계, 개인으로 전해지는 사회의 실패에 대한 작가의 관심은 이번 전시에서 창작의 과정에 존재하는 실패에 대한 관심으로 이어진다.
(1) 2017년 써드플레이스 남산에서 열린 개인전의 부대행사 였던 작가와의 대화 시간에 나누었던 대화 중 일부. 바다에서 GPS도 없이 길을 잃고 표류 중인 선장은 계산하지 않고 망망대해 위에 한 점을 찍은 뒤에, 그 지점에 배가 있다고 가정하고 길을 찾기 시작한다. 창작의 임계점을 통과하지 못하고 헤맬 때, ‘잘 모르더라도 자신의 감각을 믿고 나가보자’라고 노트에 쓰고 나서, 이 부분이 작업을 전개해줄 수 있는 중요한 지점이라 생각했다고 작가는 언급한다.
(2) 창작의 임계점 : 작가가 2017년도에 구상하였으나 사용하지 않은 전시 제목. 노동과 작업이 반복되는 일상에서 작업으로 시각화되어 완성된 계획들과 그렇지 못한 계획들 사이에서 무엇이 작업을 완성 짓게 하고 어떤 것이 완성되지 못하게 하는지, 노동해야 하는 생활과 작업 그 사이에 존재하는 어떤 임계점에 대한 생각과 고민을 가지고 작업을 시작하였다.
A mass liberated from a throwing entity transforms its own meaning for a short or long period of time from the moment it’s thrown till the time it cannot be moved. This work that was initiated from the story of a captain who lost his way in the sea is composed of two videos recording the action of throwing (lump that is hit) and ceramic objet and is installed as one artwork altogether. The thrown mass is a being born into this world as imperfect and has not yet reached its critical point of creation. The moment, starting from the creation to the time of reaching the outcome, were compared to throwing action and changing lump. The relationship between individual and society, and the artist’s interest in the society’s failure affecting individuals lead to the interest in failure that exist in the process of creation during this exhibition.
1) Part of the conversations that were shared with the artist, at a concurrent event in his solo exhibition at the 3rd Place Namsan in 2017. A captain lost and drifting away in the sea placed a point in the vast ocean even without GPS and calculation. He started to search for his way assuming there was a vessel in that point. When he got lost, not passing through the critical point of artistic creation, he wrote down in his notepad, ‘even though I did not know it well, I trusted my senses and moved forward.’ He thought it would be an important point that would guide his work, said the artist.
2) Critical point of artistic creation: He thought about this in 2017 but did not use it as the title of exhibition. He started his work with thoughts and concerns on the plans that were visualized into work during the repeated daily routines of labor and work and plans that were not. Also, about what made the plans complete and what blocked completion of the plans, and some critical points that were in between daily life of labor and work.