다시 구성되는 현실
화면 가득 만개한 꽃과 그 속에 숨은 인물로 사회 구조 속에 포획된 개인들의 구조적 한계를 표현했던 초기 작업에 이어 그런 현실이 내 앞에 원래 존재해왔던 것이 아니라 내가 그렇게 생각해왔기에 존재했다는 자각 속에서 현실이 현실로 존재하기 위해 제거된 것들에 대한 이야기로 작업을 확장했다. 이미지들은 나에게 걸려든 단어로 시작해 수집되고 배치되며 맥락이 박탈당한 채 다른 장면을 생산한다.
당신 인생에서 귀환하는 것들
의식의 세계, 우리가 알고 있고, 살아가는 그 견고한 세계의 틀을 갖추기 위해 사라진 장면은 무엇일까? 억압되어 다시 우리에게 귀환하는 것들은 무엇일까? 현실의 허구성과 재구성, 허구의 진실성과 현실의 가변성, 사건의 연속 혹은 단절, 환상과 매혹의 가능성, 어긋나는 이미지, 서술되는 것과 서술되지 않은 것, 미처 포함시키지 못한 빠져나간 이야기를 통해 섬세한 감정과 파국의 위험을 함께 제시하며 주어진 현실에서는 상상 불가한 현실의 재구성을 꿈꾸기.
Reality being reorganized
Following my early works, which represented the structural limitations of individuals captured in the social structure through flowers in full bloom and individuals hiding behind them, I have broadened the scope of my work to talk about things that were removed so that the reality can exist as reality, based on the perception that such a reality existed because I thought it did, rather than continuing to exist from the beginning. Images are collected through words that I searched, are laid out and are stripped of context to produce different scenes.
Things that return in your life
What kinds of scenes have disappeared to build the frames of the world of consciousness, the solid system which we are aware of and live in? What kinds of things are suppressed and then return to us? The fictionality and reorganization of reality, the realness of fiction and variability of reality, the continuity or discontinuity of incidents, the possibilities of fantasy and fascination, dislocated images, things that are described and those that are not described. By presenting delicate sentiments and danger of catastrophe through the stories that failed to be included, I want to dream of the reorganization of the world unthinkable in reality.